TOPLUMSAL VE GERÇEKÇİ SANAT BAĞLAMINDA ONUNCU KÖY ESERLERİNİN İNCELENMESİ
DOI:
https://doi.org/10.31567/ssd.543Anahtar Kelimeler:
Onuncu Köy, Sanatlararasılık, Resim, Edebiyat, TemellükÖzet
Bu çalışmada Toplumsal Gerçekçilik bağlamında “Onuncu Köy” ismini taşıyan iki farklı sanat
yapıtı Fakir Baykurt romanı ve Nedim Günsür tablosu incelenecektir. Çalışmada “Fakir Baykurt
romanı ve Nedim Günsür tablosu Onuncu Köy eserlerinde toplumsal gerçekçi sanat nasıldır?”
araştırma sorusu cevaplanmış ve çalışma nitel yaklaşım temelinde içerik analizi yöntemiyle
yürütülmüştür. Çalışma nesnesi için sanatlararası bir boyutta ele alınan ve iki sanat disiplini
arasındaki estetik bağı oluşturan eserlerdeki uyum ve ayrışmalara odaklanılmıştır. Araştırmanın
amacı doğrultusunda ele alınan eserler, sanatçıları daha iyi tanıma adına, yaşamları ve eğitimleri
aynı zamanda da sanat anlayışları ele alınmıştır. Ardından Baykurt’un Toplumsal gerçekçi üslupta
yazdığı romanı üzerinde durulmuş, edebî metin içerisindeki özelliklere ve anlamlara değinilmiştir.
Aynı zamanda Günsür’ün sanatsal yönelimi; figür ve çevre ilişkisi, içsel devinim ve derinlik
uygulamaları açısından incelenmiştir. Romandaki edebî unsurlar ve resim unsurları belirlenmiş ve
tabloda kendine mal etme ögeleri tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular yorumlanarak sunulmuştur.
Yapılan çalışmada, edebî metnin oluşmasında gerçek olay örgüsü ve yazarın şekillendirmesi
görülürken ressam, oluşturduğu kompozisyonda metne sadık kalmış ve her iki çalışmasında da
konuyu dağıtmadan doğrudan aldığı alıntıyı temellük yöntemiyle alımlayıcıya sunmuştur. Bu
sonuçlardan hareketle kendi içinde branşlaşan sanat dallarının, sanatlararasılıkla bir araya geldiği ve
birbirini beslediği ifade edilebilir. Ayrıca iki toplumsal gerçekçi sanatçının diğer çalışmaları da
konu bakımından aynı dönemi ve toplumu yansıttığından sanatlararasılık bağlamında farklı
çalışmalarda incelenebilir.