AYAZ GAMBARLİ’ NİN PİYANO İÇİN “OBRAZLAR” ESERİ
DOI:
https://doi.org/10.31567/ssd.743Anahtar Kelimeler:
Ayaz Gambarli, müzik, modern yazı, register, tını, genç besteci, Uluslararası Yarışmalar, festival, yetenek, piyano müziğiÖzet
Sunulan makalede, Uluslararası Yarışmalar ödüllü, besteci A. Gambarli'nin sanat ve müzikal yolu
hakkında kapsamlı bilgi verilmiştir. Burada A. Gambarli'nin farklı yıllarda yazdığı piyano müziği
örneklerine, özellikle de "İmages" eserine göz atacağız. Modern Azerbaycan bestecisi A. Gambarli,
yaratıcı kalemini çeşitli müzik türlerinde ve formlarında denemiştir. Piyano müziği, bestecinin
müzikal yolunda özel bir yere sahiptir.
Onun birçok eseri Uluslararası Müzik Festivallerinde ve dünyanın birçok ülkesinde başarı ile
seslendirilmiştir. Farklı yıllarda bestelediği "Altı eskiz" ( piyano, 2003), "Elementlerin direnci"
(piyanotrio, 2013-2014), "Suprematistik figürler" (piyanotrio, 2014), "Rezonans" (solo piyano,
2015), "Eylül bulutları" (solo piyano, 2015), "Ilgım" (solo piyano, 2018), "Hüzün" (solo piyano,
2019), "Riga yağmurda" (solo piyano, 2020) gibi besteleri bestecinin müzikal yolunu
zenginleştiriyor. Makalede genç bestecinin 2015-2018 yıllarında yazdığı "Images" eseri analiz
edilmiştir. Burada eserin modern yazım tekniği ile ilgili bazı konularına değinilmiştir. A. Gambarli
genç yaşına rağmen müzik camiasında sürekli kendi üzerine çalışan ve ciddi hedefler koyan bir
besteci olarak tanınmaktadır.
A. Gambarli seçkin besteci A. Malikov'un sınıfının bir öğrencisi olduğunu ve büyük hocasından
besteciliğin birçok sırrını öğrendiğini belirtmeliyiz. Genç bestecinin eserlerinde gözlemlenen
modernitenin kendine has özellikleri vardır. Ele aldığı konuda iyi düşünülmüş, ölçülü bir yazı stili
sergilemiştir.
Sunulan makalede incelenen "Images" eserinde, besteci esas olarak register olasılıklarının
çeşitliliğini mümkün olduğunca kullanır. Dinamik işaretler, değişen ölçü-ritim, duraklamalar,
(suslar-esler), farklı tınılar, modern yazı teknikleri, klasterler, piyanonun geniş olanakları vb. eserde
dikkat çeken özelliklerdir. Bestecinin eserin başlığına verdiği programatik fikir, dinleyicide büyük
ilgi uyandırır. Makaledeki temel amacımız, 21. yüzyıl bestecisinin yeni yazı yöntemlerini
uygulamasına ilişkin bazı noktaları ortaya koymaktır.