DE STİJL AKIMI KAPSAMINDA İNŞA EDİLEN ANKARA SERGİ EVİ
DOI:
https://doi.org/10.31567/ssd.698Anahtar Kelimeler:
De Stijl, Neoplastisizm, Ankara Sergi Evi, sanat tarihi, mimarlık tarihiÖzet
De Stijl ile Neoplastisizm birbiri ile karıştırılan iki akımdır. Ancak De Stijl, Neoplastisizm’in
uzantısı olarak ortaya çıkmış ve kendisinden sonra gelen Fütürizm, Dadaizm ve Minimalizm gibi
akımları etkisi altına almış, özellikle plastik sanatlarda ve resimde soyut sanatın ortaya çıkmasında
etkisi olmuştur. Bu akımda düz yatay ve dikey çizgilerinin kullanımının yanı sıra kırmızı, sarı ve
mavi ana renklerinin kullanımı sıklıkla görülmektedir. Hayatla bütünleşmiş sanatın içinde yaşama
fikri ve amacı De Stijl sanatçılarının mimarlık sanatı üzerine yoğunlaşmalarına sebep olmuştur. Bu
akımda, fonksiyonelliğin öne çıktığı, yatay-dikeyliklerin vurgulandığı, günün malzemeleri ve
teknolojisiyle, insanoğlunun ihtiyaçlarını karşılayabilecek yapı birimleri inşa edilmiştir.
Cumhuriyetin ilk döneminde hem Atatürk’ün isteği hem de endüstriyel gelişmelere uygun yeni
mimarlık anlayışları benimsenmeye başlamıştır. Bu gelişmeler neticesinde De Stijl akımının ortaya
çıkışı ile Anadolu topraklarına girişi eş zamanlı olmakla birlikte, Türkiye’de tek başına olduğu gibi
başka üsluplarla karıştığı da gözlemlenmiştir. De Stijl akımı ile inşa edilen Ankara Sergi Evi ile
evrensel araçların somutlaşarak, sanat ile rasyonel yaşamın arasında bağ kurulmuştur. Bir anlamda
modern sanatın, modern yaşamla uyumu gerçekleşmiştir.