AN EXAMINATION OF THE PERCEPTION OF DYSTOPIAN SPACES IN CINEMA THROUGH THE EXAMPLE OF BATMAN FILMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13765406

Keywords:

Dystopian Space, Cinema, Batman, Gotham, Architecture, Interior Architecture, Science Fiction, Utopia, Dystopia

Abstract

This study aims to examine the perception of dystopian spaces in cinema through the example of Batman films. The research focuses on how Gotham City, as a fictional setting in the Batman series adapted for the screen, is depicted with dystopian elements and how this depiction relates to architecture. The paper initially conducts a literature review on the place of cinema within visual arts and its intersections with architecture. It emphasizes how spatial perception has been shaped by technological advancements and the proliferation of visual culture products. This relationship between cinema and architecture is particularly addressed through science fiction and dystopian films. The historical development of the Batman character and Gotham City is examined, and a comparative analysis of the dystopian space design in Batman films from 1966 to 2022 is conducted. Gotham City is considered a typical dystopian setting with its dark atmosphere, high concrete structures, and lack of green spaces. The research methodology involves viewing Batman films from 1966 and 2022 and performing a semiotic analysis of the spaces in these films in terms of dystopian elements. The analysis is conducted within the framework of Charles Sanders Peirce's semiotic theory to understand how the spaces in the films are interpreted. In conclusion, the study discusses how the perception of dystopian spaces in Batman films affects viewers' understanding of space and architecture. In this context, the relationship between cinema and architecture and interior architecture, and the contributions of this relationship to design processes are evaluated.

References

Afşar, K. E. (2023). Ekonomi Politik Perspektiften The Batman Filminin Analizi. İletişim Çalışmaları Dergisi, 9(2), 21-43.

Atabek, G. Ş. (2007). “Göstergebilimsel Çözümleme İletişim Çalışmalarında Göstergebilimsel Yöntem”. Medya Metinlerini Çözümlemek: İçerik, Göstergebilim ve Söylem Çözümleme Yöntemleri içinde ss. 65-85. Editör: Gülseren Şendur ATABEK & Ümit ATABEK, Ankara: Siyasal Kitabevi.

Batman, (2024, 2 Şubat). IMBd Batman [Çevrim-içi: https://www.imdb.com/title/tt0060153/]

Beşgen, A., & Köseoğlu, Ş. (2019). Sinema-Mimarlık Arakesitinde Bir Mekâna Dokunmak: Sine-Tasarım Atölyesi. SineFilozofi, 26-52. [Çevrim-içi: https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.516445], Erişim Tarihi: 19 Mayıs 2024

Beşışık, Gökçe, Sinema ve Mimarlıkta Mekân Kurgusu ve Kavrayışı, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2013.

Berriel, C. E. (2005). Utopia, distopia e história. Editorial da MORUS – Utopia e Renascimento, 2, 4-10.

Ceyhan, M. (2019). Sinemada Özgün Bir Distopik Anlatı İncelemesi: “Alphaville Örneği”. ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi, 1, 60-68.

Dodsworth, S. (2012). İç Mekân Tasarımının Temelleri (1. b.). (N. Işık, Çev.). AVA Book Production, Pte., Singapore, 105-141.

Erdoğan, İ.; “İletişimi Anlamak”, Erk Yayınları, Ankara, 2005, s.231.

Gürdallı, H., & Erdivan, S. (2022). Süper Kahramanların Yaşama Mekânları: Batman Evlerinin Dönüşümü. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Sanat Araştırmaları, 1(2), 95-113. [Çevrim-içi: https://doi.org/10.32955/neuissar202212571], Erişim Tarihi: 23 Nisan 2024

Kale, G. (2004). Sinemada Görsel Deneyim ve Mimarlık, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.

Kutucu, S. (2003). Sinemada marjinallik ve mekân, Ege Mimarlık, 45, 26-28.

Kutucu, S. (2005). Transformation of Meaning of Architectural Space in Cinema: The Cases of "Gattaca" and "Truman Show, Doktora Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü, İzmir.

Le Courbusier, Bir Mimarlığa Doğru, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2015, s. 85.

Özdem, G. (2020). “Sahneyi Çalan Mimari [Metropolis]”, Sinemada Mimarlık kitabı içinde ss. 219-223, Editör: Hikmet Temel Akarsu, Nevnihal Erdoğan & Türkiz Özbursalı, YEM Yayın, İstanbul.

Özön, N. (2008). Sinema Sanatına Giriş, Agora Kitaplığı, 1. Basım, İstanbul.

Pallasmaa, J. (2001). The Architecture of Image: Existential Space in Cinema, Rakennustieto, Helsinki.

Pallasmaa, J. (2016). Tenin Gözleri. (A. U. Kılıç, Çev.). İstanbul, Yem Yayın. (Orijinal eserin yayın tarihi 2005).

Seçmen, E. A. (2014), Sinemada Süper-Kahramanlık İmgesi ve Indiana Jones Filmleri Örneği. İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Tasarımı Anabilim Dalı: Yüksek Lisans Tezi.

Sekman, A. (2017). “Kentsel Formların Ütopya ve Distopya Kavramları Bağlamında İrdelenmesi”, Toplum ve Demokrasi, 11 (23), 103-120.

Stubbs, J. ve Kiessel M. (2023). “Futures Past and Present: History, Architecture and Dystopia in Brazil (1985) and the Hunger Games series (2012-15).” New Review of Film and Television Studies 2023.

Ünver, B. (2020). Distopik bilim kurgu sinemasında gelecek mekânları ve mimari öngörüler. yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, Sayı 24, 95-111. doi: 10.17484/yedi.730583

GÖRSEL KAYNAKÇA

Batman-1922 (2024, 2 Şubat). [Çevrim-içi: https://filmmakinesi.film/film/the-batman-izle-2022-fm5/]

Batman-1966 (2024, 2 Şubat). [Çevrim-içi: https://filmmakinesi.film/film/batman-izle-1966/]

Dosya:Batman-1966.jpg (2024, 2 Şubat). [Çevrim-içi: https://tr.wikipedia.org/wiki/Dosya:Batman-1966.jpg]

The Batman Film Afişi (2024, 2 Şubat). [Çevrim-içi: https://tr.wikipedia.org/wiki/The_Batman_(film)#/media/Dosya:The_Batman_(film).png]

Published

2024-09-15

How to Cite

KAYA, M., & ERBAY, M. (2024). AN EXAMINATION OF THE PERCEPTION OF DYSTOPIAN SPACES IN CINEMA THROUGH THE EXAMPLE OF BATMAN FILMS. SSD Journal, 9(46), 39–53. https://doi.org/10.5281/zenodo.13765406

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.